16 Aralık 2012 Pazar

Yılmaz Güney, Şerif Gören’e yapılan ayıba ses çıkarmadı

FilmArası isimli dergiye konuşan yönetmen Erden Kıral, film festivallerinde kıskançlıkyüzünden ödül verilmediğini,  YılmazGüney’in Şerif Gören’e ayıp ettiğini söyledi. BereketliTopraklar Üzerinde, Kanal, Hakkâri’de Bir Mevsim ve Dilan gibi filmlere imzaatan usta yönetmen Erden Kıral, Osman F. Seden ve Yılmaz Güney’e asistanlıkyaparak sinemaya adım attı. Kıral’ın sorulara verdiği cevabın özeti:
Festivallerve ödüller
Çok komikgelecek ama kıskançlıktan. Ben Vicdan’la yarıştığım yıl Üç Maymun dayarışıyordu. Bana bir iki tane ciddi ödül çıktı Antalya’da. Ama Üç Maymun’a tekbir ödül çıkmadı. Üç Maymun Cannes’da kendisini sınamış iyi de bir ödülalmıştı. Ben Nuri’ye de söyledim. Nuri’nin en iyi filmi. O da ıskat edildi,görmezden gelindi. Jüride dengeler vardır. Denge ayrı ama kıskançlık da çokfena. Meselâ 30 senedir konuşmama rağmen Tuncel Kurtiz jüri başkanı olduğumsırada. Onun filmine vermeyelim dediler. Ben yine de verdim. Mesela Nuri çoksoğukkanlı davrandı. ‘Jüri böyle uygun görmüş’ dedi ve sustu. Ama bazıarkadaşlar ‘neden bana jüri ödülvermedi’ diye bas bas bağırıyorlar. Bu doğru değil.

Rafinesinema eğitim işidir
“Halksineması dili var ki Yılmaz Güney bunun en güzel örneğidir. Ve bir yandan daçok rafine filmler var. Meselâ Yılmaz Güney bunları yaparken Alp Zeki Heper soyut, rafine bir filmyapıyordu. Ama bu iki dil çok farklı bir dil. Bir tanesi büyük kitlelerinanlayabileceği bir dil. Ötekiyse çok rafine bir dil. Burjuva sanatıdır bu iş.Eğitimli olmak gerekir.”

YılmazGüney Şerif Gören’e yapılan ayıba ses çıkarmadı
Yol’un yönetmeni Şerif Görenolmasına rağmen, Yılmaz Güney’in filmi diye lanse edildi ve Şerif’in adı çokküçük yazıldı. Ben buna karşıyım. Şuna karşı değilim; Fransız yapımcı tabi kiYılmaz Güney’le lanse edecekti bu filmi. Çünkü tanınıyordu. Ama Yılmaz Güney, O’nun adının bit kadaryazılması karşısında sustu. Burada bir ayıp var. Bugün hâlâ açık bir yaraolarak taşır bunu Şerif. Herhangi bir yönetmen de bu filmi böyle çekemezdi.Meselâ ben çekiyordum. 26 gün sonra işime son verdi. Ben bu şekildeçekmiyordum. Ben kendime göre çekiyordum. Şerif de kendine göre çekti. Birfilmin yaratıcısı; duyguyu ve dünyayı kuran yönetmendir. Fatoş (Güney)hırçınlığa devam ediyor. Kimsenin hakkını teslim etmiyor. Şerif’e ayıp ettiler.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder