9 Şubat 2010 Salı

Yusuf Kurçenli: Arapça "Allah" Adı, Sağdan Sola Doğru Yazılır!

Yusuf Kurçenli sinemasını, Ve Recep Ve Zehra Ve Ayşe (1983), Ölmez Ağacı (1984), Merdoğlu Ömer Bey (1986) ve Gramofon Avrat (1987) gibi peş peşe film çektiği zamanlardan beri tanırım. En son izlediğim filmi ise kendi kuşağına (68 solcuları) ilişkin filmi Gönderilmemiş Mektuplar (2002) oldu. Kurçenli her zaman bir fikri, derdi, hikâyesi olan filmler çekmeye çalıştı. Hatta ilk filmlerinde minyatür, ebru gibi geleneksel sanatlarımızı jeneriklerinde kullanarak bir tür, yerli estetik oluşturmaya da çalışmış veya bu işe başlayanların peşine düşmüştü diye düşünüyorum.

Şahsen tanıdığım ve iyi bir aydın olduğunu düşündüğüm Kurçenli'nin son filmi Yüreğine Sor ile ilgili bilgi geldiğinde çok sevindim. Sinemasında varsa, değişiklikleri, aşamaları veya dönüşümleri izleyeceğim diye...

Ancak filmin afişini görür görmez çok fena oldum!


Afişte bir kiliseden muhtemelen Hz. Meryem ikonu ve Allah yazısının Arapçası yan yana konmuştu. Sanıyorum Türkiye'deki kültür çeşitliliğini, dini hoşgörüyü vurgulamak amaçlanmıştı ama işte burada dananın kuyruğu kopuyordu!
Arapça sağdan sola yazılan (Allah) adı, belki bir matbaa hatası olarak (hallA) şeklinde konulmuştu afişe.

Buraya kadar Yusuf Kurçenli'nin ne hatası var ki? diye sorabiliriz. Baskı aşamasına kadar yok olduğunu var saysam bile basılan afiş eğer mail yoluyla bizlere ulaşmasaydı bir sorun çıkmayacaktı.

Ben bu hatanın filmi yapanlar tarafından fark edilmemesini affedilmez buluyorum. Bu şu anlama geliyor, Bu ülkede her dinden her ırktan ve kültürden insanlar var. Geçmiş dönemlerde kurulmuş ve çökmüş uygarlıkların üzerindeyiz ama bir camilerimizde boy boy nefis versiyonları bulunan Allah hattının bir afişe  nasıl konulacağını bile bilmiyoruz!

Yusuf Kurçenli'ye bir dost tavsiyesi: Afişi toplat ve hemen değiştirip basına yenisini gönder! Sakın bu afişle gösterime çıkma!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder