SAYFALAR

2 Mayıs 2014 Cuma

Fahrettin Sepetçioğlu, "Dünü, bugün çizdim!"

Nilgün Şensoy Kültür ve Sanat Evi tarafından gerçekleştirilecek olan tuval üzerine hat denemelerinden oluşan sergi, Tophane-i Amire’nin Tek Kubbe salonunda, 7 Mayıs-18 Mayıs tarihleri arasında sanatseverlere kapılarını açık tutacak... Öğrencilik yıllarından itibaren dünyanın en itibarlı sanatçıları ile çalışarak itibar gören eserlere imza atan Fahrettin Sepetçioğlu’nun sanat yolu, 1969 yılında tanıştığı Prof. Josef Albers’ın kendisine “Resimde öz kültür’üne dönmesini, öz kültüründe 
araştırmalar ve resimler yapmasını” sağlık vermesi ile milli kültür ana akımına doğru aktı. 1980 yılından itibaren, öz kültürüne ve soyut resimlere yönelen Sepetçioğlu sanat hayatının akışını şöyle dile getiriyor: “Türk Osmanlı hat sanatı ve Arap tipografisi üzerinde çalışmalara başladım. Bu konuda en eskilere kadar gittim. Arap yazısının künhüne vakfı almaya çalıştım. 2000’in üzerinde taslak çalışması çizdim. 2000 yılında Prof. Erwin Hauer’in ısrarı ile Osmanlı Hat Sanatı ve Arap Tipografisini çağdaş yorumu ile tuvale taşıyarak günümüze getirdim. Bu çalışmalarımın taçlanması ise 2006 yılında Geleneksel Türk Sanatları Uzmanı Koleksiyoner ve M.S.G.S.Ü.’de Öğretim Görevlisi Nilgün Şensoy ile tanışmam sayesinde oldu. Nilgün Hanım’ın hat sanatımıza olan aşırı tutkusu beni çok etkiledi. 2007 yılından itibaren hattın çağdaş yorumu konseptinde yaptığım eserlerimi sadece Nilgün Şensoy Kültür ve Sanat Evi’nde sergilemeye başladım.”

Nilgün Şensoy 
Fahrettin Sepetçioğlu bu yoldan soyut “tipografik resimleriyle” kendi özgün eserlerini ortaya koyarken hangi temalara tablolaşmaktadır? Nilgün Şensoy ise bu konuda da şunları söylüyor: “Sanatçımız Tipografik soyut resimlerinde “Allah”, “Muhammed”, “Besmele”, “Hilye”, “Karalama” ve “Meşk”ler, “Elif” ve “Vav”lar sakacını tuvaline yansıtıyor. Fahrettin Bey, resimle hattı buluşturmuş olması, meşhur hattat Kazasker Mustafa İzzet Efendi’nin şu deyişini hatırlayınca gayet anlamlı olmaktadır: ‘Hüsn-i hattı okumak laleyi koklamak gibidir’. Çünkü lalenin kokusu yoktur, ama çok güzel bir görüntüsü vardır. Dolayısıyla burada esas olan tipografinin kendi halinde güzelliğidir, okunuşu değil. Zira anlama hakkını verecek olan bu güzelliktir. Dolayısıyla Sepetçioğlu’nun bu çalışmaları, özgün resim eserleri olduğu kadar, büyük kültür mirasımız olan hat sanatının bahçesindeki lalelerdendir.”

Fahrettin D. Sepetçioğlu Kimdir?
Ressam Fahrettin Demiryürek Sepetçioğlu 1941 yılında İstanbul, Çengelköy’de doğdu. 1965 yılında Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’nu bitirdi. Yedek subay olarak askerliğini yaptıktan sonra 1968 yılında Yale Üniversitesi’nin özel bursuyla, Yale School of Art and Architecture Okulu’nun talebesi oldu. Yale’den 1970 yılında Master of Fine Arts derecesi ile mezun oldu. Okul yıllarında, Prof.Armin Hofmann ve Prof.Christopher Pullman’ın asistanlığını yaptı. Prof.Armin Hofmann ve Prof.Christopher Pullman’ın Fahrettin
Spetçioğlu’nu çok başarılı bulmaları üzerine Amerika’da kalıp çalışmalarına devam edebilmesi için kendisine Rockefeller Faundation ‘dan özel burs alıp Yale Üniversitesi’nde çeşitli araştırmalar yapmasını sağladılar. 1970 yılından itibaren Yale’de, Prof. Alvin Eisenman, Prof. Erwin Hauer, Prof.Lester Johnson ve Prof.Knox Martin ile Resim ve Heykel çalıştı. Çağdaş akımlardan, Resimde “Hard Edge” Heykelde “Minimalist” çalışmalar yapmaya başladı. Yine, Prof.Norman Ives ve Prof.Herbest Matter ile “Tipografik” Resimler üzerine çalıştı. Basel, Kunstgewerbeschule Okulu’ndan Prof. Armin Hofmann ve Prof.André Gürtler’le yaptığı çalışmalarla da Tipografik Resme olan sevgisi daha çok arttı.

Sanatçının eserlerinin saklandığı müze, galeri ve özel koleksiyonlar: 
New Haven Art Council, New Haven, ABD 1968, Starawbridge Art Gallery, Washington, ABD 1969, Rockefeller Art Center, New York, ABD 1970, Quraeeshi Art Home, Chesnuthill CT, ABD 1970, Thomas Brown J.B. Arts, Las Vegas 1971, Warzawa Biennale Contemporary Works, Polonya 1974, Bruno Biennale Modern Arts, Çekeslovakya-1975, Sunami M.Art Gallery, New York, ABD-1976, Yale Art Gallery, New Haven-2007, TC Dış İşleri Konutu, Ankara-2010, TC Cumhurbaşkanlığı Köşkü, Ankara-2010, Başkanlık Özel Arşivi, Umman Emirliği-2011, Emirlik Hediyeler Salonu, Bahreyn-2012, Mathaf: Arab Museum of Art, Qatar-2013, Sheikha Mozah Koleksiyonu, Qatar, 2013, Prenses Hessa K Al Than, Qatar-2013,United Arab Emirates Sheikha Kahalifa bin Zayed el Nahyan Koleksiyonu-2013, Arrows and Roads, NewHaven-1970.

2 yorum: